November 2020
#blijfpositiefgezond: gezond zijn is méér dan niet ziek zijn
Hoe stimuleer je mensen tijdens de intelligente lockdown om gezond en positief te blijven? Onze GGD lanceerde in april en mei 2020 een laagdrempelige publiekscampagne op social media. Wie de tips volgt, voelt zich beter en optimistischer. #blijfpositiefgezond is door tienduizenden Nijmegenaren gevolgd.
Stuur dat berichtje vandaag, maak iedere ochtend een dagindeling.”
Facebookcampagne met tips
‘Houd je lijf gezond. Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten.’ ‘Blijf dagelijks lekker bezig. Iets te klussen thuis? Pak het deze week op!’ ‘Maak deze week iedere ochtend een dagindeling.’ ‘Houd je lijf gezond. Zorg deze week iedere dag voor frisse lucht in huis.’ Het zijn enkele van de tips die onze GGD op Facebook en Instagram plaatste, gevolgd door een korte toelichting, een doorverwijzing en de hashtag #blijfpositiefgezond. De tips zijn onderverdeeld in categorieën: houd je lijf gezond, blijf dagelijks lekker bezig, houd je hoofd gezond, blijf in contact en doe dingen waar je blij van wordt. Dat zijn geen willekeurige thema’s, vertellen Elone Quartel, gezondheidsmakelaar in Nijmegen-Noord en Maarten Haarhuis, communicatiemedewerker van GGD Gelderland-Zuid.
Spinnenweb met zes dimensies
“We hebben de tips gekoppeld aan de zes dimensies van positieve gezondheid (kijk hier voor het volledige ‘spinnenweb’). Positieve gezondheid is een benadering die niet de ziekte centraal stelt, maar uitgaat van een betekenisvol leven, veerkracht, eigen regie, aanpassingsvermogen en meedoen. Die factoren spelen mee bij hoe gezond je je voelt. Gezond zijn is dus meer dan niet ziek zijn. Die benadering wint terrein binnen de gezondheidszorg.”
Creatieve, begrijpelijke en preventieve publiekscampagne
Corona raakt iedereen, ook in welbevinden. Daar wilden we wat mee doen”, vertelt Maarten. “Alleen moeten ook wij rekening houden met de grenzen die corona stelt. We kunnen niet adviseren: ga eens bij elkaar langs op de koffie, want dat is goed voor je. We moesten creatiever zijn.” Vanuit team communicatie zijn de zes dimensies van de spinnenweb vertaald in hele concrete en laagdrempelige tips, in voor iedereen begrijpelijke taal. Maarten: “Dus niet: ‘onderhoud je sociale contacten’, maar ‘stuur iemand vandaag eens een berichtje.’ En we hebben er ook aan iedere tip een tijdslimiet gekoppeld. Daarmee sporen we bewoners aan actie te ondernemen: stuur dat berichtje vandaag, maak iedere ochtend een dagindeling.”
We hebben de tips gekoppeld aan de zes dimensies van positieve gezondheid.”
STRATEGISCHE THEMA’S